Tehnologija napreduje: Pogledajte ples super realističnih robota iz Kine!

Poneki put se i na Viberu može pronaći nešto pametno i zadivljujuće. Nisam mogao da sakrijem svoje uzbuđenje u trenutku kada sam nedavno dobio sledeću poruku, koja je imala čist informativno-obrazov(a)ni karakter:

PRVO POGLEDAJTE VIDEO!
Ovaj klasični ples nastao je u Kini, a odvijao se u šangajskom Disneylandu.
To nisu plesači, već roboti proizvedeni u Kini.
Robot je savršeniji od Japanskih i ima bolje dorađene izraze lica.
Oboje plesača su roboti. Izgledaju tako stvarno!
Predstava traje samo oko 5 minuta, red za karte je 4 sata, a cijena je 63€(499 juana).

Dodatak ovoj poruci je mali "začin": Kinezi su toliko savršeno napravili ove robote da su im čak dali i imena. Perfektno, nema se šta dodati.

Ali.... Da li je to tako?

Zašto ovo nije istina?

Društvene mreže i mediji su fantastičan izvor informacija. Naravno da su neke od tih informacija jednostavno - lažne.

Oni koji ih plasiraju se vode jednostavnom logikom koja je ideja vodilja svakog mrežnog marketinga (reklamiranja na osnovu kontakata pojedinca koji se nalazi u piramidalnoj šemi): najveće poverenje je među prijateljima, pa je tu lakše "promuvati" neki proizvod ili (dez)informaciju.

Na taj način je i ova zapanjujuća vest plasirana. Na izgled, bez nekog konkretnog cilja.

Prvo ćemo se usredsrediti na sam snimak, a zatim i na propratni tekst.

Šta (ko) se u stvari nalazi na snimku?

Prvo što je uočljivo je video zapis na kome "roboti" imaju skoro savršenu ljudsku facijalnu ekspresiju. Ovo je,u ovom trenutku, moguće samo u "virtuelnoj realnosti" pomoću tzv deepfake tehnologije. 

U realnosti, da bi se napravila mašina koja oponaša sve mišiće lica koji su zaduženi samo za pravljenje grimasa, bilo bi potrebno zaista ogromno napajanje svih neophodnih elektromotora. Izdvajanjem najosnovnijih ljudskih pokreta se postižu fantastični rezultati, ali oni su u sadašnjosti daleko od onoga što ovaj snimak želi da prikaže.

Umesto robota, mi na snimku vidimo Abbey Clancy (britanski model i TV voditeljka) i Aljaža Škorjaneca (profesionalni igrač iz Slovenije), kako plešu Bečki valcer uz poznatu pesmu "Delilah" koju peva Tom Jones.

Snimak njihovog plesa je isečak iz četvrtfinala popularne britanske takmičarske emisije "Strictly Come Dancing" u kojoj se popularne ličnosti uparuju sa profesionalnim igračima. Emisija u kojoj se pojavljuje ovaj snimak je premijerno prikazana 7. decembra 2013. godine.

Dakle, ovde nema reči o robotima. Ovo su ljudi od krvi i mesa.

Izvor propratne poruke

Interesantna stvar kod ovakvih pojava je propratna poruka, koja je srž dezinformacije. Najčešće je ona napisana van svih gramatičkih i jezičkih formi, uz dodatak reči "obavezno", "prvo uradite ovo", "zapanjujuće" itd.

Dakle, obično se koristi neki sublimalni deo koji će kod primaoca da izazove radoznalost, emocionalnu reakciju (strah, zabrinutost...) ili se čak pojavljuje i zapovedni način.

Sam tekst je dobijen lošim prevodom (npr koristi se Google Translate), što nam govori da onaj ko je sa nekom namerom ovo plasirao ili nije imao vremena da "doklepa" ovih par rečenica, ili (što je mnogo verovatnije) se obraća delu stanovništva koji nije ulagao vreme u svoje osnovno obrazovanje te na ovaj (pogrešan) način pokušava da "obogati" poznavanje opšte kulture.

Dakle, poruka nije originalna, već je prevedena. Jedan od mnogobrojnih izvora ovakve dezinformacije može biti i ovaj Twit na engleskom jeziku:

Ovo nije usamljen slučaj. Postoje gotovo identične poruke i na društvenoj mreži facebook.

Pojava je rasprostranjena već duži vremenski period. Ebi i Aljaž nisu jedini plesači koji su "žrtve" obmanjujućih sadržaja. Sa vremena na vreme, identična poruka se pojavi, propraćena video snimkom u kome su prikazani manje poznati igrači.

Svrha obmane

Kada se neka bezazlena lažna vest širi ovim putem jako je teško utvrditi šta je svrha. Provera istinitosti se često može izvršiti sa par klikova i pretragom interneta.

Međutim....

Pogledajte dobro poruku. U njoj stoje tvrdnje: "roboti proizvedeni u Kini", "savršeniji od Japanskih" i "Predstava traje samo oko 5 minuta, red za karte je 4 sata, a cijena je 63€(499 juana)".

Posledna tvrdnja je skroz pogrešna jer se u šangajskom Diznilendu ne naplaćuju pojedinačne predstave (već se plaća samo ulaznica), ali ona ima svrhu.

Od kada je češki pisac Karel Čapek 1920. godine uveo reč "robot" u svojoj drami R.U.R. (Rossumovi Univerzální Roboti), čovečanstvo je postalo svesno da će ljudska vrsta, u nekom trenutku, biti prevaziđena pomoću mašina koje kvalitetnije obavljaju zadate poslove od čoveka. Ta činjenica istovremeno izaziva strahovanja za sopstvenu egzistenciju, ali i divljenje prema svakom naučnom koraku u pravcu automatizacije i robotizacije.

Na tom polju, Japan je prednjačio decenijama. Međutim, Kina u poslednje vreme postaje tehnološki gigant, koji je brzo prešao put od pionira da vrhunskog inovatora. U poruci se naglašava da je Kina pretekla Japan na polju robotike. Podrazumeva se da će onaj ko nekritički prihvati ovakkvu tezu u svojoj glavi da zamišlja i Kinu i Japan kao imaginarne trkače na nekakvoj stazi. U zavisnosti od simpatija i antipatija - navijanje može da počne!

Ali, da je ovaj "tehnološki pomak" zaista zadivljujuć, govori nam deo poruke gde su ljudi spremni da plate visoku cenu kako bi videli taj kratak sajber performans. Ovim se pokušala definisati visoka vrednost ovog otkrića i da ono ne može biti dostupno širokim narodnim masama.

Naravno da od ovog nema ništa jer je sve samo laž.

Međutim, šta navodi ljude da ovako nešto napišu? Odgovor je jednostavan.

Potreba za senzacionalizmom i želja da se bude u centru pažnje. Onaj ko je ovo smislio i plasirao je (na početku) skupio dosta lajkova i pratioca, doživeo dosta deljenja sadržaja.... Samim tim se i cena njegovog naloga na društvenim mrežama podigla, čime je lakše mogao da monetizuje svoje objave.

Na njegovu žalost, takva strategija je kratkoročna. U trenutku kada ljudi shvate da su prevareni, oni više neće blagonaklono gledati na njegove objave. Druga stvar je što se senzacionalističke vesti brzo kopiraju i prenose drugim kanalima komunikacije koje onaj ko je osmislio poruku ne može da kontroliše. Time se njegovim lovorikama neko drugi kiti.

Na kraju...

Ovom tekstu sam dao senzacionalistički naslov. To je pomalo nepošteno prema čitaocima koji su zaista hteli da vide kako roboti proizvedeni u Kini plešu. Ne smem ostati dužan ni prema njima.

5. novembra 2020. godine se u Šangaju održao treći međunarodni tehnološki sajam "China International Import Expo". Na njegovom ulazu, novinare je dočekao pravi robot koji pleše.

Naravno, ovaj robot je daleko od onoga što nam poruka, oko koje se ovaj tekst vrti, želi reći. Međutim ta činjenica ne umanjuje vrednost truda i rada da se napravi nešto ovako spektakularno.

Kako taj robot izgleda i pleše možete videti na snimku ispod:

Na tom sajmu nauke, moglo se 2018. godine videti šta sve roboti mogu. A oni danas mogu da igraju i ping-pong:

Коментари