Pre svega - dobrodošli i hvala što ste izabrali da učite C++ na ovom mestu!
Dobrodošli u deo ovog bloga koji predstavlja tutorijal programskog jezika C++, u kom mi je cilj da Vas na lak i bezbolan način naučim osnovama C++-a. Od čitalaca ne očekujem ikakvo prethodno iskustvo vezano za programiranje. Pokušaću da prikažem i naučim sve ono što je potrebno uz mnoštvo primera, kako bi čitalac na kraju bio sposoban da samostalno kreira konzolne programe u C++ jeziku.
Struktura ovog C++ tutorijala i male napomene
Cilj ovog (uvodnog) poglavlja je da Vam stvori neku ideju šta je zapravo C++ i da Vas ukratko upozna sa njegovom istorijom. Pored toga, biće Vam objašnjeno na kom principu računarski programi funkcionišu i koji to softver morate da instalirate kako bi ste bili u mogućnosti da pišete programe. U ovom delu ćete zakoračiti u programerske vode tako što ćete napisati svoj prvi računarski program.
Tek u poglavljima koja slede ću Vam pokazati i objasniti različite funkcionalnosti C++ jezika. U drugom poglavlju ću Vas malo podrobnije upoznati sa osnovnim konceptima. Iako površne, te informacije će Vam služiti kako bi ste mogli da pratite neke komplikovanije stvari koje će Vam biti predstavljane u budućnosti. C++ je komplikovan jezik i neki koncepti su prilično teški za razumevanje nekome ko se ranije nije susretao sa programiranjem, ali se svi ti koncepti međusobno prepliću. Iz tog razloga je potrebno prvo šturo predstavljanje nečega, da bi se kasnije, kroz rad i praksu, usvojilo i neko naprednije znanje.
Ovaj tutorijal je podeljen na par uopštenih celina koje su grupisane u logička poglavlja. Čitajte ih sa razumevanjem i pamtite, jer se pojmovi koje ću koristiti u naprednim poglavljima nadovezani na pojmove iz poglavlja koja su lakša. Ukoliko više puta pročitate neku celinu i dovoljno pažnje usmerite na primere, ne bi ste smeli da imate problem sa razumevanjem tutorijala.
Tek u poglavljima koja slede ću Vam pokazati i objasniti različite funkcionalnosti C++ jezika. U drugom poglavlju ću Vas malo podrobnije upoznati sa osnovnim konceptima. Iako površne, te informacije će Vam služiti kako bi ste mogli da pratite neke komplikovanije stvari koje će Vam biti predstavljane u budućnosti. C++ je komplikovan jezik i neki koncepti su prilično teški za razumevanje nekome ko se ranije nije susretao sa programiranjem, ali se svi ti koncepti međusobno prepliću. Iz tog razloga je potrebno prvo šturo predstavljanje nečega, da bi se kasnije, kroz rad i praksu, usvojilo i neko naprednije znanje.
Ovaj tutorijal je podeljen na par uopštenih celina koje su grupisane u logička poglavlja. Čitajte ih sa razumevanjem i pamtite, jer se pojmovi koje ću koristiti u naprednim poglavljima nadovezani na pojmove iz poglavlja koja su lakša. Ukoliko više puta pročitate neku celinu i dovoljno pažnje usmerite na primere, ne bi ste smeli da imate problem sa razumevanjem tutorijala.
Ako nešto ne razumete, slobodno ostavite komentar ispod teksta koji nije jasan (komentari tome i služe, zar ne?). Ukoliko baš nešto ne razumete, Vi možete da preskočite taj deo pa se, posle nekog vremena, vratite na deo koji niste razumeli. Videćete da će tada da Vam sve bude mnogo jasnije jer, kao i u životu, mnoge stvari postaju mnogo jasnije kada se radom kroz primere stekne određena rutina. Primer za takav stav je taj da ukoliko radite neke teške fizičke poslove nakon nekog vremena poželite da se vratite u školu i nadoknadite propušteno.
Prilikom prolaska kroz ovaj tutorijal, veoma je bitno da se svaki primer lično unese (odkuca), a zatim i da se samostalno kompajlira i izvrši. Ovo znači da Vi ne treba da primere kopiratie sa bloga, već ih KUCAJTE (unosite preko tastature)! Ovaj savet je veoma bitan jer može mnogo da pomogne da samostalno uočite mesta na kojima često pravite neke greške. Takođe ćete se tako i upoznati sa različitim upozorenjima i greškama koje će kompajler (prevodilac) pokazivati. Ali, možda i najvažnije od svega: prekucavanje i igranje sa postojećim primerima će Vam pomoći da izgradite sopstveni stil pisanja programa! Kada budete kucali primere iz lekcija potrebno je da razmišljajte čemu služi svaka stavka koju ste uneli i zbog čega ona stoji baš na tom mestu. Posle nekog vremena ćete primetiti da su stvari koje ste do tada koristili, a nije bilo jasno zbog čega, postaju sasvim logične za Vas. Zbog toga, ako ste negde ranije grešili lakše ćete pronaćo i ispraviti tu grešku u nekom svom programu. Još jedan savet: mudri ljudi pokušavaju da reše svoje probleme pre nego što zatražite pomoć od nekog drugog! Nemojte misliti da će neko da Vam radi ili rešava domaći zadatak ili da Vam besplatno daje poslovna rešenja! Pažljivo odmeravajte težinu svog problema, a tek nakon dosta neuspešnih pokušaja obavestite druge šta je problem, šta ste pokušali i gde zapinje.
U tutorijali su primeri navedeni kako bi ste samostalno sa njima eksperimentisali. Menjajte ih, igrajte se sa njima, proširujte ih, skraćujte ih, pronalazite neka svoja rešenja različita od onog koje sam ja napisao. Usavršavajte ih ili ih totalno onesposobite i to samo iz zabave ili sopstvenog hira! Cilj takvog rada je da se upoznate i naučite da živite sa greškama, tj kako da izbegnete ili manipulišete tim greškama i, što je najvažnije, naučićete kako da razmišljate kao programer. Mnogo se više nauči ukoliko samostalno menjate primere, nego njihovim prekucavanjem. Ovakva praksa će Vam pomoći da brže počnete da pišete sopstvene programe pomoću znanja koje ste stekli.
Bitno je naučiti i kako se debaguje program koji ne funkcioniše ispravno. Kako se to radi ću pokazati u kasnijim poglavljima ovog tutorijala.
Šta treba da učinite ukoliko ste se zaglavili na nekom delu ovog tutorijala?
Nekada davno je postojala jedna izreka koja je bila široko prihvaćena među programerima: "Gugl je tvoj drug!" Međutim, iz nekih razloga se sve manje pominje, ali njena poenta je da treba što više da koristite pretragu interneta kako bi saznali da li na Vaše pitanje (ili nedoumicu) postoji odgovor na nekom mestu. Verovali ili ne, Vi nikada niste prvi kojima se nešto dešava i sa nekim problemom, te uvek postoji bar jedno mesto sa rešenjem tog problema. Možete da postavite pitanje i u komentaru ispod problematičnog teksta. Ako ni na taj način ne dođete do odgovora - preskočite materijal koji ne razumete i vratiti se na njega kada budete mislili da je potrebno.
Želite li da programirate ili da budete programirani?
Možda Vam na početku sve ovo deluje zastrašujuće i tu Vam ja ne mogu pomoći. U životu bi cilj svake aktivnosti trebao da bude dobra zabava (iako postoje ljudi koji bi to rado pokvarili). Tako je i sa programiranjem, jer kada je programer umoran ili nesretan počinje da stvara gotovo amaterske greške koje je teško uočiti a još teže ispraviti! Da je to tako, mogu Vam slikovito prikazati kroz veoma korišćeni šablon ponašanja pojedinaca na ovim prostorima. Možda ste lično doživeli tu nesreću da pričate sa nekim manipulatorom. Njegov cilj je da Vas rečima izbaci iz takta, smori ili ometa, kako bi ste počeli da grešite i kako bi ste, narodski rečeno, ispali budala. Cilj mu je da Vas osramoti i slomi, kako bi Vas prikazao manje sposobnim i, samim tim Vas stavio pod sopstvenu autoritativnu kontrolu. Upravo ono što žrtva radi u takvim situacijama je ono o čemu govorim.
Spremite se! Vi ćete na ovom mestu učiti kako da logički rešavate probleme i kako da manipulišete podacima. Da bi ste izašli iz kruga programiranih (konzumenata, manipulisanih itd) i ušli u krug programera (kreatora, manipulatora...) nije lako. Morate uložiti mnogo truda i rada, ali nikada ne treba izgubiti osnovnu oko čega se sve vrti: radoznalost i želja za novim informacijama. Čak i ako uspete da uđete u taj krug programiranja, dovoljan je jedan trenutak psihičkog zamora da sve sruši!
Savet koji zlata vredi i koji važi za sve što radite u životu: ako ste iscrpljeni, umorni ili na neki drugi način neraspoloženi - momentalno prekinite sve važne aktivnosti! Umesto važnog rada, pametnije je odspavati, prošetati, voziti bicikl, sparingovati prvaku sveta u boksu ili jednostavno se istuširati (hladnom vodom za bolji učinak). Nije tajna da najveće softverske kompanije u okviru svojih prostorija imaju teretane, saune, pa čak i terene za razne sportove! One znaju da im psihički iscrpljen radnik ne vredi "ni pišljivog boba", a takođe i znaju kako da mu, na najbolji način, vrate izgubljenu energiju.
A sada možemo da uplovimo u svet u kojem se priča C++ jezikom.
Spremite se! Vi ćete na ovom mestu učiti kako da logički rešavate probleme i kako da manipulišete podacima. Da bi ste izašli iz kruga programiranih (konzumenata, manipulisanih itd) i ušli u krug programera (kreatora, manipulatora...) nije lako. Morate uložiti mnogo truda i rada, ali nikada ne treba izgubiti osnovnu oko čega se sve vrti: radoznalost i želja za novim informacijama. Čak i ako uspete da uđete u taj krug programiranja, dovoljan je jedan trenutak psihičkog zamora da sve sruši!
Savet koji zlata vredi i koji važi za sve što radite u životu: ako ste iscrpljeni, umorni ili na neki drugi način neraspoloženi - momentalno prekinite sve važne aktivnosti! Umesto važnog rada, pametnije je odspavati, prošetati, voziti bicikl, sparingovati prvaku sveta u boksu ili jednostavno se istuširati (hladnom vodom za bolji učinak). Nije tajna da najveće softverske kompanije u okviru svojih prostorija imaju teretane, saune, pa čak i terene za razne sportove! One znaju da im psihički iscrpljen radnik ne vredi "ni pišljivog boba", a takođe i znaju kako da mu, na najbolji način, vrate izgubljenu energiju.
A sada možemo da uplovimo u svet u kojem se priča C++ jezikom.
Коментари
Постави коментар